Khasiat Kacang Soya :: Antikanser  

Posted by dxcel in


Salam

Teruja dengan artikel yang dibaca dalam sebuah buku, aku nak kongsikan dengan semua pembaca blog aku tentang khasiat kacang soya dan produknya dalam mencegah kanser atau antikanser. Antara produk kacang soya yang seringkali kita guna adalah susu, tofu, tempe dan sebagainya. Tapi, kita tak tau apa ada dalam soya yang baik untuk kesihatan kita.




Di dalam kacang soya, terdapat paling kurang lima bahan sebatian yang dikenalpasti berfungsi sebagai antikanser. Antaranya adalah genistein dan diadzein yang mampu menghalang pertumbuhan sel-sel kanser. Di samping itu, ahli-ahli sains juga menemui satu lagi bahan di dalam produk soya yang mempunyai formula kimia yang sama dengan tamoxifen, sejenis ubat yang digunapakai secara rutin bagi merawat kanser payudara. Kajian yang dilakukan ke atas binatang-binatang mendapati kesemua bahan-bahan ini mampu menghalang pertumbuhan sel-sel barah di kulit dan usus besar.



So, cegah sebelum parah..selamat mencuba dan semoga anda dan saya sihat selalu!

This entry was posted on Tuesday, May 18, 2010 at Tuesday, May 18, 2010 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment