Kisah Jam Berjenama CASIO  

Posted by dxcel in , , , , ,

Salam semua!

Semoga Jumaat ini menjadikan inspirasi untuk kita semua menjadi lebih baik dari hari-hari sebelumnya!

Kali ni, aku nak cerita pasal jam. Especially jam kesayangan aku, yang dah berkhidmat untuk aku hampir 2 tahun! Thank u to Mr. CASIO!


Ni la jam kesayanganku! Masih hensem walaupun ada sikit calar2! hehe..sori ye Mr. Casio!


Macam yang aku cakap kat atas, jam ni dibeli 2 tahun tahun yang lepas. Aku beli kat Miri (Imperial Mall). Sepanjang aku pakai jam ni, memang puas hati. Walaupun agak mahal (lebih kurang RM300++) tapi memang berbaloi. Tak pernah buat hal. Jatuh terhempas, tenggelam dalam air, still steady! Paling best, jam ni tak ada karat walaupun aku sentiasa pakai jam ni kemana-mana dan berpeluh. Nampak macam simple je jam ni, tapi ada thermometer, ada waktu2 dunia n sports functions.

Jadi, moralnya di sini, alang-alang membeli, biarlah berbaloi...hehe. Tapi ingat, beli setakat yang kita mampu, jangan sampai tak mampu pun nak beli jugak barang mahal2.

Sedikit trivia mengenai CASIO:

  • Pengasasnya adalah Tadao Kashio.
  • Ditubuhkan pada tahun 1946
  • Produk pertama ciptaan Tadao Kashio dan adiknya adalah Yubiwa Pipe (tengok gambar di bawah)
  • Pada tahun 1954, mereka berjaya mencipta kalkulator elektro-mekanical bersaiz meja iaitu yang pertama di Jepun.
  • Pada tahun 1957, kalkulator pertama "all-electric compact" dijual pada harga 485,000Yen.
  • Pada tahun 1957 juga Casio Computer Co. Ltd. ditubuhkan.
Inilah 'Yubiwa Pipe', produk pertama yang dihasilkan oleh Tadao Kashio dan adiknya.



This entry was posted on Friday, January 21, 2011 at Friday, January 21, 2011 and is filed under , , , , , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment